Ordförande har ordet

Välkommen till ett nytt år med Skummeslövsstrands Badortsförening!

Inledningsvis vill jag rikta ett stort tack till alla er som på något sätt bidragit och hjälpt till med våra aktiviteter under året.

Årets midsommarfirande var välbesökt även i år. Uppskattningsvis besöktes midsommarfirande av 1500–2000 glada midsommarfirare. Jag vill även passa på att slå ett slag för att alla som vill komma ner och hjälpa oss klä midsommarstången är välkomna ner till ängen på förmiddagen, såväl barn som vuxna.

Frågan om biltrafik på stranden eller inte, har åter igen blivit aktuell, då Länsstyrelsen tagit beslut att biltrafik skall stoppas med bommar vid nedfarterna. Överklagandet av beslutet var stort, så stort att Länsstyrelsen inte fått in så många överklagande någon gång tidigare.

Badortsföreningen står fast vid tidigare ställningstagande i frågan, vilket innebär att vi vill ha det som det är idag med zoner för bilar och andra delar som är bilfritt.

Efter tidigare dialog med Laholms kommun kring kommunal service på, och i anslutning till stranden, har det nu kommit en ny toalett på plats i anslutning till bryggan.

Inför sommaren sjösatte vi badflotten en bit utanför bryggan, vilket inte varit helt problemfritt. Stormar har vid något tillfälle slitit loss delar av förtöjning, som sedan modifierats och åtgärdats. Dock fick flotten ordentligt med stryk strax innan den skulle tas upp. Detta planeras vara åtgärdat inför sommaren.

Under hösten genomfördes en enkät i samarbete mellan kommunen och Badortsföreningen. Styrelse har gått igenom svaren på frågorna som berörde Badortsföreningen, som till stor del var positiva. Vi kommer att se vad vi kan plocka upp av de tips ni gett oss. Dock kräver allt vi gör resurser, så känner du att du vill hjälpa till med något är det bara att höra av sig till någon av oss i styrelsen.

Med dessa orden ser fram emot ett nytt aktivitets-fyllt år. Vi hoppas att vårt program för 2024 skall locka många att komma på våra evenemang!!

Avslutningsvis vill jag önska Er alla ett härligt år med oss i Badortsföreningen.

Er Ordförande Kristian Petersson

Skummeslövsstrands Badortsförening