Nyhetsbrev 2015:6

Badortsföreningen är starkt engagerad i arbetet med Skummeslövsstrands framtid. Inom Laholms Kommun pågår flera aktiviteter som påverkar denna framtid.

Det finns nyheter och händelser som vi med glädje förmedlar.

Skummeslövsstrands framtid

Skummeslövsstrands Badortsförening har, på olika sätt, medverkat i Laholms Kommuns arbete med att ta fram idéer för Skummeslövsstrands framtid. Kommunen informerade i veckan om vad som är på gång. Här är Badortsföreningens sammanfattning.

2030 planeras Skummeslövsstrands invånarantal fördubblats. Till detta bidrar bl.a.

• Båstads nya station i Hemmeslöv tas i bruk 13/12 i år
  • Inre Kustvägen och belyst gång- och cykelväg tas även den i bruk 13/12
  • Planerad flyttning av reningsverket i Allarp 2017
  • Omfattande nybyggnation i bl.a. Allarp samt vid återvinningscentralen i anslutning till Ekocampingen
  • Cykelled mellan Helsingborg och Göteborg genom Skummeslövsstrand och där s.k. Gateway planeras. Badortsföreningen medverkar vid invigningen 5/6.
  • Satsning på och utveckling av Ängen. Detaljplanen har vunnit laga kraft. Förslag ställs ut sommaren 2015 och genomförs 2016. Badortsföreningen finner med glädje att vi kommer att medverka i planeringen, att vi kan teckna planerat upplåtelseavtal med Laholms Kommun och därmed långsiktigt säkra våra återkommande aktiviteter och evenemang. Vidare att Laholms Kommuns arbete med planerad lekplats på Ängen kan påbörjas. Badortsföreningen avser medverka i planeringen
  • Planbeslut beslutat i Kommunfullmäktige avseende Detaljplanen för Skummeslövsstrands centrum. Planen avviker tyvärr inte påtagligt från det förslag Badortsföreningen tidigare yttrat sig över och redogjort för.
  • Detaljplanearbetet för stranden fortsätter med mål att Kommunen skall bli huvudman för densamma.
  • En kraftigt utökad satsning på strandskötsel kommande sommar. Bl.a. kommer strandvärdar att finns även i Skummeslövsstrand. Deras bod placeras sannolikt i Stora Strandvägens förlängning. Strandstädningen utökas och badräcke etableras.
  • Rejält utökad information om Kommunen och Skummeslövsstrand genom en omfattande satsning på visitlaholm.se. Ett besök rekommenderas starkt.

Efter informationen fick bl.a. Badortsföreningen möjlighet att ställa frågor och redogöra för våra ståndpunkter. Bl.a. redogjorde vår bryggrupp för hur vårt fortsatta arbete med Skummeslövsbryggan fortskrider.

Följ den fortsatta utvecklingen i Skummeslövsstrand i kommande Nyhetsbrev och på vår hemsida www.badortsforeningen.se !

Styrelsen för Skummeslövsstrands Badortsförening

Skummeslövsstrand – Solklart